Vortrag von Prof. Dr. Norm Friesen (Boise State University in Idaho, USA)
Wann? 27. September 2021 17.00 bis 19.00 Uhr
Wo? Fakultät 01, Bildungswerkstatt (Präsenzveranstaltung)
Der Vortrag ist unterteilt in folgende Abschnitte:
Ein im-Text-Sein, der Text im Buch verändert Lesende. Sie lassen beim Lesen einen Teil von sich zurück und nehmen dabei etwas für sich mit. Durch die Beschreibung von Situationen/Settings in eben nicht allzu hoher Detailliertheit machen sich die Lesenden den Text zu eigen und ‘füllen die Lücken’ mit ihrer Vorstellungskraft.
Lesen wurde losgelöst von religiösen Schriften und moralischen Bedingungen. Lesende/Personen wurden nun mehr als Konsument*innen angesprochen (bspw. Werbung)
Determinacy, interruptions und Directing attention
Mehr zum Referenten: normfriesen.info
HINWEIS
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Abstract zum Vortrag
Reading keeps changing: From a process largely bound to a static context, whether in a book or on a sign or a train schedule, reading has increasingly become a set of practices keeping up with (and also producing) information in networks and on screens. Starting as a kind of art, bound to a religious or aesthetic canon, reading has since been reconceptualized as a set of functional competencies, skills to be mobilized, transferred and deployed in order to navigate ever more complex informational environments. Correspondingly, the question of attention has become increasingly important, particularly in opposition to concerns over inattention and distraction—especially “digital distraction.” While the historical evidence suggests we are today indeed more distracted in our reading than before, attention and its opposite can only be viewed dialectically, as phenomena occurring between subject and (intentional) object, between figure and ground, activity and passivity, etc. In this presentation, Prof. Norm Friesen (Boise State University) works to locate the screen, the page and the commitments of pedagogy itself within this dialectic.